top of page

האביב בפתח והאלרגיות במתח!!!

Updated: May 16, 2021

שלום חברים וחברות,


בשלהי החורף ובפתח האביב, מגיעה תקופת ההפשרה בה הגוף מתחיל לנקות את עצמו מעודפי החורף. הרבה פעמים אנשים נוטים לכנות תקופה זו גם תקופת הפריחה והאלרגיות...



אלרגיות פריחה

למה דווקא בתקופה זו מתחילות אלרגיות?

במהלך החורף, התקופה הקרה, גופנו מנסה לאגור כמה שיותר חומר על מנת שיוכל לחמם ולהזין את עצמו לאורך תקופה זו. כאשר החורף מגיע לסופו ומזג האוויר מתחיל להתחמם, אין לגוף יותר צורך בכל המסה שצבר בתקופת החורף והגוף מתחיל לפרש את המסה הזו כעודפים שיש לנקות. אז המערכת הלימפתית שלנו מתחילה לעבוד שעות נוספות על מנת לסלק את העודפים מגופנו, ביטוי של התהליך ניתן לראות בהרבה ליחה שיוצאת מהגוף.

במקרים בהם יש עודף גדול מדיי של ליחה והגוף לא מצליח לעמוד בעומס סילוק הליחה בדרך המקובלת, מתחילות תופעות של פריחה בעור, נזלת, גודש בסינוסים, קושי בנשימה ועוד תופעות אלרגיות שונות ומשונות.

כלומר, בתקופת האביב הגוף מתחיל לנקות את עצמו, מכל עודפי החורף וזוהי הסיבה העיקרית לרוב האלרגיות המאפיינות את תקופת האביב.


כיום יש התייחסות בעיקר מה הגורם לאותה התקפה של אלרגיות, כלומר הדגש על האלרגן ולא על הגוף. אך באיורוודה וברפואות עתיקות הדגש הוא לא על האלרגן אלא על הגוף שלנו והטיפול בליחה שמופרשת מהגוף בתקופה זו.


תקופת האביב מאופיינת בניקוי וחידוש בטבע בהרבה תרבויות, למשל ביהדות שבתקופה זו חוגגים את חג הפסח (חג המזוהה עם ניקוי).


לכן, בתקופה זו עם תחילת האביב רצוי לתמוך בגופנו ולעזור לו בניקוי ובסילוק העודפים שאגר לתקופת החורף. כך נוכל למנוע או להפחית משמעותית תופעות אלרגיות מוזרות ומציקות בתקופת האביב.


איך עושים זאת?

בעיקר באמצעות תזונה מתאימה ופעילות גופנית ממריצה.


תזונה מתאימה

התזונה המתאימה לתקופה זו היא פחות שומן, פחות חלבונים מן החי (בעיקר מוצרי חלב) ופחות סוכר, אלו מזונת כבדים לעיכול ומאוד מזינים שיכולים ליצור ליחה בקלות.

הדגש בתזונה יהיה יותר על ירקות, קטניות ודגנים מלאים (מזונות עשירים בסיבים שעוזרים לסילוק וניקוי הליחה מהגוף).


פעילות גופנית

לגבי פעילות גופנית, זה זמן נהדר להתחיל לאמץ את גופנו. למי שלא עשה זאת במהלך החורף ולמי שכן עסק בפעילות ספורטיבית, מוטב להגביר במעט את המאמץ בפעילות. חשוב מאוד להגיע להזעה בזמן המאמץ הגופני, כך ניתנת תמיכה בפינוי וניקוי הפסולת והעודפים מהגוף.

למה פעילות גופנית מאומצת מתאימה לתקופה זו?

פעילות גופנית מחממת ומניעה, פותחת את הערוצים בגופנו ומגבירה את קצת חילוף החומרים. אלה האיכויות שבהחלט שנרצה לחזק בתקופה של פינוי וניקוי ליחה.


בפוסטים הבאים נשתף טיפים והמלצות כיצד אפשר לעבור תקופה זו בנעימות ובקלות, וכמובן - נוסיף רעיונות למתכונים שמתאימים במיוחד לתקופת הניקוי. מוזמנים ומוזמנות לעקוב, לנסות ולשתף אותנו...


שיהיה אביב שמח :)


פריחה
2 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page